Despre autodiversificare sau BLW (Baby led Weaning)


Print Friendly, PDF & Email

 

La scurt timp dupa ce s-a nascut fetita am inceput sa ma documentez despre ce inseamna autodiversificarea si daca voi alege aceasta metoda sau voi incepe cu diversificarea clasica. Cu baiatul (acum 4 ani) am ales sa incep diversificarea clasica cu piureuri si hranit cu lingurita iar dupa 8 luni am inceput sa ii ofer mancare de tip finger food pe care sa le poata apuca si duce la gura singur. Primele alimente oferite au fost felii de mandarina si broccoli pregatit la abur. Le-a devorat. Si in ziua de azi mananca broccoli cu mare pofta.

Intr-un final am decis si am ales autodiversificarea cu fetita. La 6 luni si 3 saptamani mi-a dat de inteles ca este pregatita si a venit momentul autodiversificarii. Pana atunci a fost alaptata exclusiv si voi continua sa o alaptez cel putin 2 ani.

Incep prin a va ruga sa cititi cu atentie Ghidul pentru alaptare si diversificare eliberat de Ministerul Sanatatii:

ghid pentru alaptare si diversificare – Ministerul Sanatatii 2016

Ce este BLW sau autodiversificarea:

  • Este metoda de introducere a solidelor in alimentatia bebelusului prin care acesta se hraneste singur, fara sa fie hranit cu lingurita de catre parinte. Astfel se exclude mancarea pasata.
  • Permite bebelusului sa exploreze gusturi, texturi, culori si mirosuri noi.
  • Incurajeaza independenta si increderea in sine.
  • Ajuta la dezvoltarea capacitatii de coordonare intre mana si ochi dar si a abilitatii de masticare.
  • Copilul este cel care alege ce si cat mananca.
  • De la inceput bebelusul este inclus in mesele familiei.

Cand se incepe si care sunt semnele ca un copil este pregatit de autodiversificare:

  • Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda introducerea solidelor dupa varsta de 6 luni.
  • Sistemul lor digestiv si imunitar este pregatit pentru hrana solida in jurul varstei de 6 luni. Nu e lege sa se inceapa fix in ziua in care implinesc 6 luni. Sunt copii care nu sunt pregatiti atunci si au nevoie de putin mai mult timp (cum a fost cazul nostru).
  • Sta in fund nesustinut.
  • Prezinta interes fata de alimente si este capabil sa duca mancarea la gura.

Cu ce alimente incepeti:

  • Daca aveti un copil sanatos si in familie nu aveti un istoric alergen se poate incepe cu orice aliment. Legume, fructe, preudocereale, ou intreg, carne, lactate, paste, paine fara sare, branzeturi, peste……
  • Nu există recomandări privind ordinea în care ar trebui introduse alimente sau numărul de noi alimente care pot fi introduse la un moment dat.
  • Alegeti alimente moi, fie ca sunt crude sau gatite la abur. De ex mango, banana, avocado, para bine coapta, piersici, nectarine, pepene se pot oferi crude de la inceput cat timp sunt moi si bine coapte. Ou sub forma de omleta sau fiert tare, chiftele coapte in cuptor. Peste gatit la abur sau sigilat in hartie de copt (en papilotte), legume pregatite la abur sau fierte.
  • Pentru inceput de ex oferiti copilului 3 alimente de culori sau texturi diferite, taiate bastonase incat sa le poata apuca usor cu mana. Buchetele de broccoli sau conopida moi, cartof taiat in 4, avocado feliat, banana rupta in 3, omleta lasata bucatele……
  • Interzise sunt sarea, zaharul, mierea (pana la 1 an), prajelile, alimente cu risc de inec gen alune/nuci intregi, samburi de rodie, mancaruri procesate, cereale instant, produse cu adaos de zahar, sare, mezeluri din comert, conserve. Fara produse degresate deoarece au nevoie de grasimi. Fara sucuri de fructe sau legume pregatite in casa deoarece contin zahar.
  • Oferiti din start 2-3 mese care sa includa alimente din fiecare grupa.
  •  Bebelusii au nevoie in special de alimente care contin fier.
  • Cel mai important factor de care se va ține seama se referă la
    conținutul de nutrienți: fier, zinc, grăsimi, proteine, vitamine și alte minerale esențiale. Astfel că hrana oferită trebuie să fie de densitate mare și să includă o varietate mare de alimente din fiecare grupă.
  • Un meniu echilibrat si variat inseamna ca micul dejun sa cuprinda 3 grupe alimentare (de ex omleta cu smantana si ardei), pranzul si cina sa cuprinda 4 grupe alimentare (de ex supa de pui cu taitei, paprikas de pui cu smantana si mamaliga, chiftelute cu sos alb si paste) si gustari care sa cuprinda 2 grupe.
  • Cele 4 grupe alimentare:

– Lactate

– Cereale/Pseudocereale: Ovaz, porumb, mei, orz, grau, orez, hrisca, tapioca, amaranth, quinoa, porumb,

– Legume si Fructe

– Proteine de origine animala si vegetala: oua de orice fel, peste, pui, vita, vitel, capra, ied, iepure, porumbel, prepelita, porc, miel, rata, curcan, fructe de mare, mazare, fasole, quinoa, linte, nuci si seminte rasnite etc. Semintele de chia si canepa contin cele mai multe proteine vegetale.

 

Asezati copilul in scaun sa stea drept cand serveste masa si nu utilizati centurile. Exclus sa stea in scoica sau cu scaunul de masa inclinat atunci cand mananca.

Nu incepeti diversificarea cand sunt flamanzi sau obositi deoarece nu se vor putea concentra. Odata cu inceperea diversificarii se introduce si apa, nu mai repede. Apa trebuie sa fie mereu la indemana copilului in timpul mesei. Evitati sa aveti musafiri in preajma mesei (mame, bunici, prietene, vecine). Pot face mai mult rau decat bine, mai ales daca o sa va vada ca oferiti bucati unui copil la inceput de diversificare.

Lipsa dintilor nu este o problema. Absolut toti copiii mesteca cu gingia.

Daca va este teama de mizeria de dupa, puneti o bucata mai mare de material sub scaun. Imbracati copilul in haine dupa care sa nu va para rau daca le murdareste. Chiar va recomand cateva randuri de haine numai bune de patat :))

Va recomand sa cititi cartea autodiversificarii  Baby-Led-Weaning a lui Gil Rapley. Sau biblia autodiversificarii cum i se mai spune 🙂

Vizionati filmulete cu gag reflex.

Urmati un curs de prim ajutor pentru linistea voastra sufleteasca.

 

Cand vine momentul diversificarii (nu mai devreme de 6 luni, indiferent daca alaptati, oferiti Lapte praf sau mixt) discutati cu un pediatru sau un nutritionist si hotarati impreuna ce metoda de diversificare vi se potriveste.

Fiecare copil este diferit! Daca copilului meu i s-a potrivit autodiversificarea sunt sanse mari ca altui copil sa nu i se potriveasca.

NU lasati niciodata copilul nesupravegheat in timp ce mananca. Fiti mereu cu ochii pe el!

Este vital sa stiti care este diferenta intre gag (greata provocata prin introducerea prea adanc a mancarii) si inecul real care se intampla rar. Gag-ul este o situatie pe care bebelusul il poate gestiona singur, fara probleme. Un copil se poate ineca si cu apa dar si cu mancare pasata, nu doar cu bucati. Este important sa stiti cand sa interveniti.

Asadar va recomand sa va documentati si sa faceti alegerea corecta 🙂

Si sa nu uit, fiti Relaxate. O mama relaxata=copil fericit. Probabil nu o sa manance din prima, nu e stres. Laptele e baza pana la 1 an. Poate o sa aveti impresia ca nu a mancat deloc dar sa gasiti totusi dovezi in scutecel :))

Succes 🙂

In prima saptamana de diversificare i-am oferit avocado, banana, mango, gutuie, para, mar, conopida, broccoli, gulie, cartofi, cartofi dulci, usturoi, ceapa, somon salbatic, iaurt 10%, ardei rosu, ou intreg, orez, morcovi, zucchini, fulgi de ovaz. La fel si untul de 80%,  uleiul de masline extravirgin, ierburi aromate peste preparate.

 

Linkuri utile: pagila lui Gill Rapley- http://www.rapleyweaning.com/blwbook.php

Baby-led Weaning

Surse pt articol:

BLW Romania – grup de Facebook.

Marcubiscuite.

Mamainformata.

 

 

 

Please follow and like us:

Comments

comments